Followers

Wednesday, 28 March 2012

Remaja dan Cinta


Assalamualaikum...
Bismillahirrahmanirrahim...

Before masuk u…

Mama:Kak,nanti bila dah masuk u..cari la calon-calon lelaki yang elok.Belajar pandai-pandai.Dapat kerja bagus pastu kawin.Berkawan juga ngan lelaki tapi jaga batas jgn sombong sangat.Mama risau la nak lepaskan kakak kalau sakit mama juga yang susah nnti lagi-lagi dah jauh ni.(risau)
Me:Hmm ye la ma..Ma,papa bagi ke kalau skang ni(dekat u)berkawan ngn lelaki untuk cari calon?(serius)
Mama:Mesti la bagi..dulu kalau papa bisinig-bising pasal lelaki tu..Tu tanda nya dia sayang.
Me:Betul ke mama?(tak percaya)
Mama:Iye..tapi dengan syarat kalau keluar dengan lelaki jgn keluar berdua-duaan.Jgn keluar malam-malam.Bagitahu nak keluar gi mana,kalau lelaki sape nama nya.Janji nak pulang kan anak dara org pukul bape n bla bla bla….
Me:Detail nye..
Mama: Ye la nanti senang kami cari kalau berlaku apa-apa.Kawin kan je terus.
Me:Haisyy ke situ plak mama ni.Ok,janji!!!

After masuk u..

Me:Lelaki kat u skang ni macam ape entah ma.Muka je nmpak suci macam ustaz tp perangai..hnya Tuhan je yang tahu.(geram)
Mama:Aikkk?Baru jumpa lelaki macam tu dah patah semangat.
Me:Bukan la ma,dulu mama suh cari kat u.Skang tgah searching kat u tp mcm hampheh je prangai.(kecewa)
Mama:Kak,tak semua lelaki macam tu..pasti ada yang elok punya.Kalau lambat kawin nanti susah.Nanti bila dah kawin mama boleh jaga cucu je kat rumah.
Me:Maaaa..eeeii mama ni pandai-pandai je.(senyum

Cinta  cinta dan cinta..Asyik asyik cinta.Remaja memang tak kan lari dari topik ni.Jujur saya kata kan cinta pada zaman sekarang ini sudah menjadikan seseorang  bertindak diluar kawalan.Saya juga remaja seperti manusia lain.Bercakap pasal cinta terus mulutku akan terkunci rapat-rapat.Bukan bermakna mahu menafikan perasaan yang wujud  tetapi perasaan itu adalah fitrah.Bila org cakap pasal cinta mesti diri ini akan berundur bertapak-tapak ke belakang.Terlalu kolot yaaa amat pasal cinta.Terlampau naif mungkin.Tapi ini bukan isu naïf ataupun tidak.Tapi tak bermakna terlalu naïf tak punya sedikit pun perasaan kan?

Begitu berat dugaan yang dihadapi apabila dikelilingi oleh manusia-manusia yang mengamalkan budaya coupling ni.Pernah dikatakan tak matang,kolot,tak laku,jual mahal,bodoh,kejam.Lebih kejam lagi apabila dikatakan ketinggalan zaman.Tapi sehingga detik ini alhamdulillah diri ini mampu mengawal diri dengan tidak menjadikan coupling sebagai satu cita-cita dalam hidup.Begitu ramai manusia disisiku telah terlanjur menjerat diri ke lembah kehinaan iaitu maksiat.Nauzubillah min zalik.

Kadang kala aku merasa begitu hairan dengan mentaliti pemikiran orang-orang kita ni.Adakah budaya coupling ni merupakan satu tradisi?Apabila seorang perempuan kawin lambat katanya jual mahal.Tapi bukan ke jodoh tu ditangan Tuhan?Kalau lambat,lambat lah..kalau cepat,cepat lah.Pastu sesiapa yang tak da girlfrens atau boyfrens terus-terus je dicop tak laku la,tak ada org minat la,tak menarik la,tak hensem or cantik la..paling teruk adalah diketawakan.Lebih teruk terus terus je dicop tak bersifat terbuka..berfikiran sempit.Apabila mereka–mereka yang tidak terjebak dengan budaya coupling ni beri teguran,orang mengata pengalaman bercinta tak boleh dibeli.Memang pengalaman bercinta tak boleh dibeli tapi tak ada salah nya kan menerima teguran orang-orang yang tak terjebak dengan budaya coupling ni?Hello guys open your eyes..apabila korg dah terjebak dengan budaya ni sume benda nampak indah ok.Sebelum couple pun nampak indah apatah lagi bila dah couple lagi berlipat ganda la keindahan yang sementara tu.Sekian,wassalam.

p/s:Remaja dan Cinta tak dapat dipisahkan.Pendapat anda pula bagaimana?

Contest Remaja dan Cinta anjuran Muazfaris.com ditaja bersama oleh Thaiyibah.com











2 comments:

Asnisha Binti Samsudin said...

ye , betul tu kakk :) kena pandai jaga batas pergaulan . kalau tak jaga . 'masaklaa'

dillataib said...

cinta itu sebenarnye tak buta.
manusia yg buta sebenarnye.

sblm terjerumus,tanya dulu diri,
boleh ke diri kita yg slalu alpa ni utk tahan godaan syaitan?(ini utk yg berfikir mau bercouple)
memang dosa pahala itu Allah yg tentukan.
tapi, kalau sudah hubungan berlandaskn nafsu semata,
macamana mau diredhai Allah?
hidup dunia hny sementara,diakhirnye kite kembali pada Allah juga.

Usia remaja memang usia yg paling menggugat jiwa.banyak cabaran dan rintangannya.termasuklah dari kawan,keadaan,nafsu dan syaitan laknatullah.
insyaAllah, jodoh kite smua dh ditentukan.jgnlah cemarkan ketentuan Allah dengan perlakuan kita pula ye.:)