Followers

Sunday, 26 February 2012

Cinta Ibu Bapa



Salam,rasa nya topik keibubapaan ni rasa-rasa nya semua dah muak kot nak dengar kan?Tapi bersyukurlah kerana kita still ada mak ayah lagi..bagaimana perasaan mereka-mereka dekat luar sana yang sudah pun kehilangan ibu dan ayah?pasti sedih kan?


Ayah,papa,bapa..seorang ayah yang tidak meminta untuk jasanya dibalas.Seorang ayah cuma mahu anak-anaknya menjadi insan yang berguna, yang dapat membanggakannya,yang dapat mengirimkan bacaan doa kepadanya apabila dia tiada nanti dan bukan nya orang lain.Tapi kita selalu sahaja ingkar arahannya.Renungkan...mampu ke kita membalasa jasa nya?

Seseorang yang bergelar ayah mungkin terlalu sibuk jika hendak dibandingkan dengan seorang ibu..tapi kasih sayang nya tetap sama.Walau sesibuk mana pun dia,segarang mana pun dia,seletih mana pun dia..kasih sayang nya masih kuat.Tetapi seorang ayah malu untuk menunjukkan kasih-sayang nya apabila kita anak-anak nya sudah dewasa terutama nya apabila anak perempuanya sudah memegang gelaran "anak dara".Betul kan?Panggilan ayah juga tidak sering kali meniti dibibir kita...adakah kita tidak sayang kan ayah kita?bukan begitu...ibu yang lebih utama.Hebatkan ibu kita tu?lepas ibu kita hebat,baru la ayah kita hebat..kesimpulan nya ibu dan ayah kita la paling ohsemM!!!^_^

Mungkin kita jarang memanggil nama ayah,tapi sedar atau tidak nama ayah la yang kita bawa dibelakang nama kita..nama ayah lah pelengkap nama kita.Nama ayah la yang akan semua orang sebut apabila nama kita disebut...kenapa saya mengatakan paggilan ayah jarang kita sebut?hmm saya sendiri tidak pasti..tapi bagi saya memang panggilan ibu,emak yang kita akan sebut...cuba kita renung-renungkan balik..sape yang kita panggil dulu bila kita dalam kesakitan?ibu kan?seterusnya baru lah ayah kita mainkan peranan..After Allah and Rasulullah S.A.W..."Who next?your mother and then your father"..

Ibu,mama,emak...Subhanallah!..getirnya saat ibu  bersabung nyawa ingin melahirkan kita ke dunia.Tangan yang mengayun buaian tanpa mengenal erti penat adalah untuk kita semata-mata agar dapat merasakan nikmat tidur yang nyaman.Tangan mereka juga tidak pernah kenal erti jemu mengasuh dan mendidik diri kita hinggalah kita bisa melangkahkan kaki ke alam dewasa.

Kata-kata mama..bila anak-anak dah besar panjang,dah bijak pandai dah sampai menara gading,sikitpun anak-anak tak pandang mak bapak dah..tapi mak bapak ni sayang anak-anak dia semenjak belum lahir lagi...cinta mak bapak ni tanpa syarat...

"Ya Allah jadikan kami ini tergolong dalam anak yang sering mengingati jasa ibu bapa kami,yang sering patuh kepada mereka selagi mereka tidak menyuruh kami melanggar perintah-Mu."
p/s:Sekarang ni,gempar kes buang bayi..tapi nape kes buang ibu bapa tak gempar pun???gempar la jugak kan..gempar la sampai penuh rumah orang tua-tua tu



4 comments:

Birrul Walidain said...

Bagus sekali postingannya gan,,!!!

Sam Banjamin said...

bismillah..

ya allah, ampunkan lah dosa ku... dosa kedua ibu dan bapa ku... kasihilah mereka, seperti mereka mengasihiku sedari aku dilahirkan sehingga aku dewasa... amin...

tulisan yg menambah rindu seorang anak yg berada jauh diperantauan kepada mak dan abah yg berada jauh dikampung halaman...

bagus tulisan kamu... syabas!!!

#####

menjenguk update rakan-rakan Gerila Penulisan Kreatif... Jemput lah ke Blog saya yg biase-biase tu...

http://thetimelines2u.blogspot.com/2012/03/gila-kuasa.html

jom singgah...

Ana Farhana said...

sy ske entry ni.. cantek blog :))

inalurvinyou said...

entry best :) jemput ke entry saya http://inalurvinyou.blogspot.com/2012/03/cinta.html