Followers

Sunday, 13 November 2011

Kisah lalu part 1


Salam....
Macam mane aku boleh dapat Scoliosis ni?Kadang-kadang penyebab die ada yang tidak diketahui dengan tepat.Ada tu disebabkan jangkitan takpun kemalangan.Kadang-kadang aku terfikir gak..tapi aku tak tahu la ape yang aku fikir betul ke tak.Sebab aku bukan doktor.Ada yang cakap scoliosis ni from genetik.Tapi kan dalam family aku memang tak ada.Pas2 yang paling aku sure la kan,aku rasa sebab aku dapat scoliosis ni pasal aku ni lahir pra matang kot dulu.Pas2 maybe aku pnah jatuh sebab dulu aku dijaga oleh orang lain aku dijaga oleh pengasuh lama la gak.

Pas2 aku makin besar sikit masuk sekolah rendah aku selalu je sakit-sakit kaki..kalau waktu malam memang sakit giler la selalu je menangis..haha.Nak kena urut je.Bila dah kna urut memang terjerit-jerit berlarutan sampai lah UPSR.Mak aku cakap maybe sebab aku ni lemah kot ye la bawa beg galas yg buku sebeban al-maklum budak nerd..haha nerd ape nye..pas2 mak aku cakap maybe kaki aku ni sengal2 sebab panjat tangga sekolah padahal bape tinggkat je pun.So aku accept la reason mak aku tu.T__T

Bila aku membesar,aku jadi semakin aktif padahal aku lupa yang aku ni lahir pra matang.Aku berlari sana-sini.Main itu main ini.Sampai lah aku accident kepala,dahi aku kena jahit ngan 4 jahitan.Walaupun 4 jahitan je,bekas kena jahit tu still kelihatan sampai sekarang rambut tak mahu tumbuh..haha.Aku bnyak kehilangan darah time tu smpaikan tak sedarkan diri berapa hari entah.Camne boleh jadi camtu?aku suka main2 lari2 dulu aku kuat lari la gak tapi kalau sekarang maybe aku yang last kot.Sumpah sampai sekarang aku trauma nak lari..haha.Bila ingat balik,bergegar seluruh rumah tu sebab aku langgar bucu dinding rumah batu..huhu time tu kat kampung ada kenduri.

Pas2 aku masuk sekolah menengah.Aku rasa time PMR fizikal aku yang kureng ni tak bape nmpak sangat la.Tapi ape yang aku ingat ada lah gak time form 1 ada la gak orang pelik ngan ak.Dorang cakap nape la aku ni pelik semacam cara aku jalan pelik.Tapi bagi aku normal ape..haha.Pas2 aku pernah gak jatuh...adat la tu kan tapi jangan bnyak kali sangat jatuh..huhu.Aku memang pelik cara aku pegang pen pun memang pelik.

Aku bagitahu mak aku..aku jalan pelik ke?mak aku suruh aku jalan..mak aku cakap mana ada cuma aku jalan menunduk ada la..bongkok..Mak aku marah gak aku jalan menunduk tu.Aku rasa budak2 tu cakap pasal aku jalan menunduk tu kot..huhu aku dah try jalan straight tapi tak boleh..sakit..huhu.Aku tetap jalani hidup macam orang normal pnjat sana pnjat sini,sertai aktiviti2 konon aku sihat la..tetap masuk pertadingan kawad kaki,tetap gak redah hutan,..huhu macam sakai je aku ni.

Aku nak cite time kawad ni la..paling teruk pernah pengsan tak sedarkan diri time persaraan  pegawai tertinggi PPD Hulu Langat.Tapi lepas tu aku sedar.Cuba bayangkan aku jatuh kat jalan tar tu..tapi nasib baik tak luka2.Elok je aku jatuh terkulai kat sebelah budak2 lelaki PBSM..haha terbaik sume kecoh time aku jatuh tu.Dah la time tu tengah dengar ucapan yang panjang berjela.Tak tahan aku dengar kat panas terik mentari tu so aku terkulai lemah..haha otot2 kaki aku memang tak boleh tahan dah terus ada satu cahaya aku terus pitam..huhu.

Time nak dekat PMR,aku still lagi join kawad kaki kat PPD..Biasalah macam2 pengalaman ada.Ada sekali tu ada kawan aku cakap nape aku pakai kain or seluar atas pinggang?Huh padahal aku pakai kain or seluar tu biasa je kot..macam biasa..haha kelaka tak?kekadang aku rasa orang macam nak memperkecil-kecilkan diri aku.Tapi ada aku kesah?kisah la juga kekadang tu aku terasa la gak nama pun manusia..haha.Pas2,ada la kawan aku yang terdekat pnah tnya nape aku jalan macam tu?pas2 aku suruh die check belakang aku..kawan aku cakap die kata oke je tak ada pape tapi macama ada somethink..huhu pastu aku ignore je tak ada pape kot.

Continue at kisah lalu part 2


9 comments:

Eena Arrina said...

hey..polow ena :P t ena ada hadiah utk awk.

cikgupj said...

Teruskan menulis untuk pengajaran kepada semua,itulah sumbangan kita bloggers kepada masyarakat.Pengalaman saudari menghadapi tekanan dan mengatasi masalah begini sangat penting dijadikan teladan.Tahniah!!!

nollyfyenee said...

arrina:insyallah ^_^
cikgupj..terima kasih atas dorongan nya.Tak terfikir pun nak jd blogger tegar..huhu just suka2

mohdhazlan Dreadlock said...

kisah lalu jadikan pengajaran...

hawiz said...

wahh..karangan spm gitu..hik3..bagus2....=)

nollyfyenee said...

thanx sume..ye la awak mmg krgan spm pun..nama pun budak hingusan lagi..hehe

DeritaMerindu_se said...

hi.dah follow nak luaskan aktiviti blogging anda..jemput masuk ke group saya..

ping sampai lebam :)

jemput join.. no rules https://www.facebook.com/groups/dmisablogger/
tq :)
tak paksa (^_^)

Honey Kumicky said...

nice entry dear..teruskan berblog...

LadyBird said...

scoliosis awk skrg dh sampai tahap mane? jgn bg jatuh lagi.. bhy sgt2..